המדריך המלא לבניית אפליקציה

אז יש לכם רעיון גאוני לאפליקציה שתהיה הדבר החם הבא, אבל אין לכם מושג מה לעשות הלאה. במדריך הבא נדריך אותכם בשלבים שאותם עליכם לעבור בפיתוח האפליקציה שלכם, החל משלב התיכנון הראשוני ועד השקת האפליקציה בחנות האפליקציות.

שלב ראשון: כתיבת אפיון מפורט לאפליקציה

השלב הראשון בכל דבר שנרצה לעשות זה תכנון מפורט של האפליקציה. בשלב זה עליכם לחשוב עם עצמכם על כל המסכים והפונקציות שאתם מתכננים לשלב באפליקציה שלכם, לקחת דף ועט, ולפרט כמה שיותר על כל מסך ומסך. עבור כל מסך ומסך תשרטטו סקיצה של איך לדעתכם זה צריך להראות, תפרטו מה המשתמש יבצע בכל שלב ושלב וכיצד האפליקציה תגיב, וכו'.
שלב האיפיון הוא השלב החשוב ביותר בתכנון, קודם כל בעזרת האפיון תוכלו להתקדם עם הפרוייקט שלכם ותוכלו לפנות איתו לחברות פיתוח שיוכלו לתת הצעת מחיר על סמך האפיון הזה, ובנוסף ככל שהמסמך יהיה מפורט יותר כך תחסכו ממכם בעיות עתידיות בפיתוח.

חשוב להבדיל בין האפיון המפורט שעליכם לכתוב, לבין האפיון הטכני שחברת הפיתוח תכין עבורכם. האפיון שלכם הוא בסך הכל מסמך המפרט את הציפיות שלכם מהאפליקציה בשפה פשוטה שכל בנאדם יבין. האפיון הטכני שיכתב ע"י חברה מקצועית בתחום יכלול פירוט טכני של כל פעולה ופעולה, וכן הוראות תכנותיות למתכנת שיעבוד על הפרוייקט.

שלב שני: בחירת טכנולוגיות מתאימות

לאחר שתכננתם את האפליקציה שלכם, ויש בידיכם מסמך אפיון מפורט, כעת עליכם להחליט כיצד אתם רוצים לפתח את האפליקציה שלכם. ישנם כמה דברים שעליכם להחליט עם עצמכם:

  1. אנדרואיד או אייפון – כיום ישנם שני פלטפורמות השולטות בשוק האפליקציות, אנדרואיד ואייפון. עליכם להחליט לאיזה פלטפורמה אתם מכוונים, האם רק לאחת מהם ואם כן לאיזו, או אולי לשניהם במקביל. ההחלטה הזאת תשפיע באופן ישיר על קהל היעד שלכם, וחשוב לקחת אותה בכובד ראש.
  2. נייטיב או היברידי – אפליקציות היברידיות מקצרות את זמן הפיתוח משמעותית, הם משתמשות בשפות פיתוח דינמיות יותר, והם מאפשרות לפתח את האפליקציה באופן חד פעמי ולהשיק אותה למספר פלטפורמות. אולם כל זה בא על חשבון הביצועים והאיכות של האפליקציה. כלומר, עליכם להחליט פה מה אתם מעדיפים, פיתוח מהיר יותר וזול יותר, או מוצר איכותי יותר.
  3. עם שרת או בלי שרת – חלק מהאפליקציות לא מצריכות ניהול ועדכון תדיר לתכנים של האפליקציה, אולם ישנם לא מעט אפליקציות שכן דורשות את זה. כדי לאפשר לכם אפשרויות שונות להתאמה עליכם לדאוג לשרת שאיתו האפליקציה תוכל לתקשר. להחלטה הזאת ישנם השלכות כלכליות רבות, קודם כל עלות הפיתוח והתאמת השרת לאפליקציה שלכם יכולה להיות משמעותית, ונוסף לזה יהיה עליכם לדאוג לאיש תמיכה שידאג לתחזק את השרת שלכם באופן שוטף למניעת בעיות.
    חשוב לציין שישנם היום מספר שירותי BaaS (Backend as a Service) המציעים ממשקי שרת לאפליקציות שעוזרים להפחית עלויות וזמני פיתוח, אבל חשוב לבחון כל שירות לגופו כדי לוודא התאמה מלאה לאפליקציה שברצונכם לפתח.

בשלב הזה חשוב מאוד להתייעץ עם אנשי מקצוע בתחום כדי לוודא שאתם עושים את הבחירות המתאימות, שכן הרבה פעמים ישנם מגבלות טכנולוגיות על פתרונות מסויימים, ולכן חשוב לוודא שאתם בוחרים את הפיתרון המתאים לכם לא רק מבחינת עלויות אלא גם מבחינה טכנולוגיות.

שלב שלישי: פיתוח האפליקציה

כעת זה השלב שאתם צריכים לקבל עזרה מקצועית בפיתוח והוצאה לפועל של האפליקציה. בשלב זה עליכם לפנות לחברת פיתוח שאתם סומכים עליה שתפתח את האפליקציה בהתאם לדרישות האפיון שלכם.

במידה והתכוננתם כמו שצריך והכנתם מסמך איפיון מפורט אז העבודה מול חברת הפיתוח תהיה מסודרת ומהירה. תחילה עליכם לקבל הצעת מחיר לפרוייקט שלכם. הצעת המחיר בד"כ תכלול מחיר בסיס לפיתוח לפי האפיון שהכנתם, ותוספות מחיר עבור דרישות נוספות (במידה ויצוצו) שלא נכללו באפיון הראשוני. במידה והסכמתם על הצעת המחיר של החברה, כעת עליכם לחתום איתם על חוזה עבודה מסודר. מטרת חוזה העבודה היא לא רק להגן על חברת הפיתוח אלא גם עליכם, דאגו שהחוזה יכסה מקרים כמו איחור בעבודה, תיקון תקלות, סודיות, וכו'. התייעצו עם עו"ד בתחום כדי לוודא שהכל מכוסה כמו שצריך.

לאחר שיש הצעת מחיר מסודרת והחוזה חתום, כעת זה הזמן של חברת הפיתוח לעבוד. במהלך הפיתוח תשתדלו להישאר מעודכנים בהליך הפיתוח, תדאגו שישלחו לכם עדכונים שבועיים על ההתקדמות, ותבקשו מדי פעם דמו פעיל לאפליקציה כדי לוודא שהכל מתקדם כמו שתכננתם.

שלב רביעי: העלאה לחנות

ברכותינו, אם הגעתם עד כאן אז יש בידיכם אפליקציה פעילה בהתאם לדרישותיכם. כעת עליכם להעלות אותה לחנות האפליקציות כדי שתוכלו להריץ אותה בגרסת בטא, ובסופו של דבר לשחרר אותה באופן חופשי.

פתיחת חשבון מפתח הוא תאריך לא מסובך כלל שלוקח מספר דקות. באנדרואיד עליכם לגשת ל-Google Play Console ולהרשם. תהליך ההרשמה קצר נורא, והוא דורש תשלום חד פעמי של 25 דולר, והגדרת מספר פרטים בסיסיים (כמו שם חשבון, כתובת, אתר וכו'). וכבר מיד לאחר פתיחת החשבון תוכלו להתחיל להעלות אפליקציות.
לאחר שיש ברשותכם חשבון פעיל, העלאת האפליקציה היא תהליך קצר של מילוי מספר טפסים והגדרות לאפליקציה (שם, אייקון, מחיר, קטגוריה וכו'). מפתח האפליקציה יספק לכם קובץ APK שאותו תוכלו להעלות לחנות האפליקציות. ובסופו של תהליך לאחר שהגדרתם את כל הדרישות של גוגל אז תוכלו לשחרר אותה, ותוך מספר שעות היא תהיה באוויר.

חשבון מפתח באפל הוא עניין טיפה יותר מסובך, תחילה (במידה ואין לכם) עליכם ליצור חשבון iTunes, ולאחר מכן עליכם לגשת ל-iTunes Connect ולהרשם בתור מפתחים. גם פה ההרשמה דורשת רק מספר פרטים בסיסיים, אולם התשלום כאן הוא 100 דולר לשנה, ובתום ההרשמה תצטרכו להמתין מספר ימים לאישור החשבון ע"י אפל. במקרים מסויימים תתבקשו לספק תעודת זהות או הוכחה אחרת לזהותכם כדי לאמת את החשבון.
לאחר שהחשבון אושר תוכלו ליצור את האפליקציה בממשק ניהול של אפל. אולם בניגוד לאנדרואיד, כדי להעלות את האפליקציה עצמה עליכם להצטייד במחשב עם מערכת הפעלה מסוג iOS, ולכן עליכם לוודא מול חברת הפיתוח כי היא דואגת להעלאת האפליקציה לחנות. בסופו של דבר לאחר שהגדרתם הכל תוכלו לשלוח את האפליקציה לביקורת אצל אפל. תהליך הביקורת לוקח מספר ימים, ובסופם במידה והאפליקציה תאושר היא תעלה לאוויר, ובמידה והיא נדחתה תקבלו הסבר מפורט על הסיבה כדי שתוכלו לתקן ולשלוח גרסא חדשה.

שלב חמישי: שיווק שיווק שיווק

מזל טוב, האפליקציה שלכם סוף סוף באוויר. כעת מתחיל השלב הקשה באמת, השיווק.
זה שהאפליקציה נמצאת בחנות האפליקציות זה טוב ויפה, אבל הסיכוי שאנשים יגיעו אליה מעצמם נורא נורא נמוכים, ועליכם להשקיע בשיווק ובהבאת הורדות לאפליקציה שלכם. ישנם מספר דרכים שעליכם לשקול בתהליך השיווק:

  1. קידום ממומן – גם גוגל וגם אפל מציעות שירות קידום של האפליקציה בחנות בתשלום. כחלק מהשרות תוכלו להופיע בראש תוצאות החיפוש בביטויים שהגדרתם, תופיעו בפרסומות שונות באפליקציות, החנות תציג את האפליקציה שלכם כמומלצת, ועוד. החיסרון הגדול של שיטה זאת היא העלויות, שיכולות להגיע לסכומים מאוד גדולים עבור תחומים תחרותיים.
  2. קידום אורגני (ASO) – קידום אורגני מטרתו לשפר את הנוכחות שלכם בחנות בצורה חינמית כדי להגדיל את קהל המשתמשים שלכם ללא הוצאה כספית גדולה. הקידום מתבצע קודם כל ע"י שיפור ויזואלי של הופעת האפליקציה בחנות (אייקונים, תצלומי מסך, וכו'), ובנוסף ע"י מחקר מילות מפתח וכתיבת תכנים שיובילו אותכם לראש התוצאות בביטויים פופולריים.
  3. קניית הורדות (CPI) – ישנם חברות מדיה ופרסום המציעות פרסום לאפליקציה שלכם בתשלום לפי הורדות. היתרון הבולט בשיטה הזאת הוא שאתם משלמים רק על תוצאות ולא שורפים כסף על קמפיינים שלא מביאים תוצאות. אבל יש שני חסרונות גדולים, קודם כל צריך לוודא שההורדות שהחברה מספקת באמת מביאים משתמשים פעילים ולא סתם בוטים, ובנוסף כדי לקבל כמות גדולה של הורדות עליכם לשלם מחירים גבוהים מאוד להורדה, דבר שלא כל חברה יכולה להרשות לעצמה.
  4. רשתות חברתיות ושיתופים – התנהלות נכונה ברשתות החברתיות ותכנון מתאים של האפליקציה יכולים להביא לכם הרבה מאוד משתמשים. לדוגמא פיצ'ר של שיתוף התוצאה, או בקשת עזרה מחבר, יגרמו למשתמשים לשלוח את האפליקציה שלכם בקבוצות וברשתות החברתיות, ואחוזי ההמרה של שיתופים כאלה הם ברוב המקרים גבוהים מאוד.

סיכום

תהליך פיתוח אפליקציה הינו ארוך, אולם אם עושים אותו כמו שצריך הוא מאוד מאוד משתלם. אנחנו נורא ממליצים לכם להתייעץ עם אנשי מקצוע לכל אורך הדרך, החל משלב הרעיון ועד שלב הפיתוח והשיווק, כדי לוודא שאתם לא עושים טעויות קריטיות ושהכל מתנהל כמו שצריך.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם.

אתה יכול להשתמש בתגיות הבאות:: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>